Kritika #173

Sziasztok!
Hát ismét én jöttem, csak most egy kritikával. Hirtelen sok ember lett a listámon, mivel át kellett vállalnom Lyla és Charlotte rendelőit is, szóval eléggé haladnom kellene a kritikaírással. Ilyenkor annyira szeretnék klónozódni, hogy több dologra is tudjak figyelni. 
Az íróhoz szólnék: Sajnálom, hogy ilyen sokat kellett várnod. Egyetlen szavammal sem akartalak megbántani, csak is segíteni akartam.
Jó olvasást! 
Csók, puszi
Bells Booth

http://jovobenragadtam.blogspot.hu/

Cím: 
Hát, először az jutott eszembe, hogy nagyon ötletes cím, és ha ezt meglátnám egy bloggeres csoportban biztos megnyitnám, hogy mi is ez. Az is pluszpontnak számít, hogy magyar címet választottál. Gondolj bele, magyarul írsz, és angol címet választasz. Mi is abban a logika? Viszont negatív dolognak számít az, hogy túl sokat árul el a történetről. Elismerem, tényleg utalnia kell a történetre, viszont nem kell szinte az egész történeted összegezned benne. Ebből nagyon könnyen ki lehet találni miről fog szólni. Az nem lett volna találóbb, hogy: A jövő? Persze kérdőjel nélkül. Természetesen ez csak az én véleményem, ha neked a mostani jobban tetszik, hát tartsd meg.
Összességében: Jó, hogy magyarul írtad, bár én úgy gondolom, hogy túl sokat árul el. 
5/3
Trailer: 
Szétnéztem az oldalon és nem láttam ilyen elnevezésű modult, vagy éppen menüpontot. Én erről azt gondolom, hogy hiba, hiszen nagyon sok előnyöd származhat abból, ha van ilyened. Na, és hátrány? Arról én eddig nem szereztem tudomást. Talán azt lehetne idesorolni, hogy várni kell arra, hogy elkészüljön, de hidd, el tényleg megéri! Sokan először a trailert nézik meg, utána olvassák el a fülszöveget és csak is utána olvasnak bele a történetbe. Ezzel arra akarok célozni, hogy nagyon jó reklámfogás lehet. De mindenkinek szíve joga eldönteni szeretne-e ilyet vagy sem.
Összességében: Ami nincs, azt nem lehet értékelni.
 -/- 

Kinézet 

Fejléc:
Hát vegyes érzelmekkel nézegetem már a fejléced vagy öt perce. 
A háttér olyan képeket tartalmaz, ami utal a történetre. Például az óra nagyon jó ötlet volt, viszont azon kívül más nincs is rajta, csak néhány virágos kép. Az nem baj, ha nincs túlzsúfolva. Azon gondolkodtam, hogy jól mutatna-e, ha más képet is rátettél volna, akkor jobban mutatna-e, de arra a döntésre jutottam, hogy nem feltétlenül, ráadásul így sem üres. Talán, ami egyetlen zavaró dolog rajta, hogy van az a szöveg a kép jobb oldalán középmagasságban. Nem tudom, hogy az a képen volt-e rajta, vagy rá lett írva, de nagyon nem mutat jól rajta. Szerintem ezt már nem lehet kijavítani, hiszen csak rontanál a helyzeten. Ezt akkor kellett volna leradírozni, mikor készülőben volt. 
A karakter elhelyezése jó, hiszen középre van rakva, és mindenki tekintetét magára vonzza. A kivágásnál sem látok problémát és a belemosás is nagyon jó, hiszen a háttér és a karakter egy kerek egészet alkot, nem pedig két külön dolgot. Talán jobb lenne, hogyha a szereplőnek az arca is látszódna, úgy lenne egy vizuális viszonyítási alapunk ahhoz, hogy megnézzük, mennyire hasonlít az általunk elképzelt lány, a te képzeletedben élő karakterhez. 
A cím mérete szerintem kicsi. A fejlécen a cím egy fontos dolog, de nem mutat jól, ha bolhapiszok méretű. Nem tudom ezen tudsz-e növelni, de jobb lenne nagyobb méretben. A betűtípusa nekem túl egyszerű. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy olyat kell választanod, ami olvashatatlanul csicsás, hanem valami megfelelőt. Ezt nagyon nehéz kiválasztani. Elhelyezése viszont nekem tetszik, hogy ott van. A színe is illik a fejléc színeihez, és ötletes volt, hogy a jövőben-t pirossal írta rá a készítő.
Összességében: Szép fejléc, de vannak kisebb hibái. Azért nem tudok rá még is csak négy pontot adni, mert én nem érzem azt, hogy teljesen letisztult lenne a fejléc. 
5/3,5 
Design: 
Az előző kritikámban is pont ugyan ezt a design kritizáltam. Hát nem ironikus?
Igaz, hogy én nem sokat szoktam böngészné a Deviantartot, de még én is tudom, hogy ez onnan való sablon. Ezzel persze nincs is gond, hiszen nagyon szépek, csak már kezdenek sablonossá válni. Egy egyszerű sablon kódokkal feldobva és mutathat jól, vagy egy saját kezű kódolás is, de ez is nagyon szépen néz ki. Nagyon szép a csillagos háttér, jól mutat a bejegyzés és a modulsávval. A fejléc és maga a design is összhangban van. Talán annyi hibát tudnék felsorolni, hogy magát a sablon vehetnéd nagyobbra. Ezt úgy tudod megtenni, hogy a sablon személyre szabásnál van a méretre szabás, vagy valami hasonló. Te megoldottad azt, hogy fekete alapon a fehér betűk ne rikítsanak, legalább is nekem nem égeti ki a szemem a betűszín. Jó árnyalatot választottál!
Összességében: Kisebb hibái vannak a designnak, amiket feljebb felsoroltam.
5/4 
Modulok: 
Gyorsan végigpörgettem a modulsávodat és azt állapítottam meg, hogy minden általam úgymond kötelező modul megvan a modulsávodban. 
Igazából a legnagyobb problémák a sorrenddel vannak, de egyéb mást is feltudok sorolni. Például. Van olyan menüpontod, hogy fejezetek, de van blogarchívumod is. A kettő teljesen felesleges, hiszen mind a kettő ugyanazt a funkciót tölti be. Valamelyik javaslom, hogy töröld. Aztán, mondjuk ez nem hiba, de szükségét érzem, hogy megemlítsem. Olyan menüpontod is van, hogy cserék. Ezt nyugodtan tehetted volna egy külön modulba és a menüpontok közé besuvasztani például egy olyat, hogy: kritikák, vagy éppen jelentkeztem, vagy ha van, akkor a könyvborítót betenni ide és a trailer is nyugodtan mehet egy menüpontba. 
Hiba még, hogy a chat nem áttetszőre van állítva. Sokkal jobban mutatna úgy, szóval szerintem ezen változtass. Azt hiszem, hogy ezt a Chatboxban készítés közben lehet beállítani. 
Örülök, hogy te kitetted a profilodat, hiszen vannak olyanok, akik ezt nem teszik meg. Ezzel felém azt sugallják az ilyenek, hogy nem vállalják fel a saját írásaikat. Ez pedig szerintem egy szánalmas dolog! Te ne ess ebbe a hibába és pont ezért írtam le most ezt. 
Na, nézzük azt a fránya elrendezést, hogy szerintem hogyan is lenne jó: 
  • Fülszöveg 
  • Menü 
  • Információk 
  • Chat 
  • Feliratkozók 
  • Látogatók 
  • Profil 
  • Cserék 
Összességében: Meg van minden szükséges modulod, leginkább az elrendezésben vannak hibáid, de ezen kívül vannak még kisebb hibák.
5/3 

Történet
spoiler veszély

Fülszöveg: 
Hát először is a hosszúságáról. Nagyon rövid, még fülszövegnek is. Be sem másolom a Wordbe, hogy megnézzem a pontos szószámot, hiszen biztosan állíthatom azt, hogy rövid. Nem mondom, hogy legyen olyan hosszú, mint egy prológus, de azért egy száz esetleg kétszáz szó nyugodtan lehetne. 
A tartalma és a hossza is arra utal a számomra, hogy öt perc alatt egymás után dobáltál néhány szót, aminek köze van a történethez és ennyi. Ne haragudj, ha nem így van, de nekem ez jön át. Egy fülszöveget valóban nehéz megírni, hiszen a mondatokba információkat kell elrejteni, de nem mindent egyben az olvasónak feltálalni, hogy nesze ez lesz benne a fejezetekben, néhány csavarral. Most őszintén, te elkezdenél olvasni egy ilyen blogot? Én biztos nem. Persze nálad nem teljesen ez van, hiszen te nem az egészet tálaltad fel, csak durván a felét. Aztán magát a fülszöveget kérdésekkel fejezted be. Nincs is ezzel semmi baj, ha egy maximum kettő van ott a végén. Azzal viszont már van probléma, hogy majdnem a fele kérdés a fülszövegnek. Mint már mondtam egy ilyet nehéz megírni, ahogy én nevezem sok körítés kell mellé és persze sok gyakorlat. Nagyon sok jó írót ismerek, akinek nagyon jók a fejezetei, de a fülszöveggel viszont bajlódik. Ne keseredj el, próbálj egy újat írni. Megpróbálok én is neked mutatni egy sablont, hogy milyen is lehetne. 

Ella élete során sok hibát követett el, de a legnagyobb talán az volt, hogy barátnőjével meglesték, hogyan is végeznek egy nagyszabású kémiai kísérletet. De az teljesen másképp sült el, mint ahogy a tudósok gondolták. Egy idősík kinyílt előttük, ez pedig egy másik évszázadba vezetett. De vajon mi vár ott egy XXI. századi emberre? 

Elismerem ez sem tökéletes, de mentségemre szóljon, hogy én tényleg próbálkoztam. Remélem, ebből látod, hogy mire akartam célozni. Persze fülszövegnek ez is rövid lenne, viszont nem akartam hülyeséget beleírni, hiszen még nem olvastam a történetet, de a lényeg szerintem látszódik belőle. 
Ha a helyesírását figyelem, akkor nem látok benne hibát. 
Összességében: A hossza rövid, a tartalma pedig túl sokat mond. Javaslom, hogy próbálkozz egy új írásával, az alapján, amiket fentebb leírtam. 
5/0 
A történet alapötlete:
Az alaptörténetre csak is azt tudom mondani, hogy nagyon jól kitaláltad, hiszen ilyen történettel nem találkoztam még a Blogger felületén. Mondjuk olyannal sem, amiben a múltba utazik vissza a szereplő, de ez most nem is igazán lényeg. Nagyon jó ötlet ez a jövőbe utazás és itt nagyon a fantáziádra kell bíznod a dolgokat, hiszen azokról az időkről nincs információnk. Ezért nagyon nehéz is egy jó történetet kerekíteni ebből, de én nagyon reménykedem benne, hogy neked sikerülni fog. Még egyszer mondom, hogy itt nagy szerepe van a fantáziádnak, a karakterek kialakításának és a fogalmazásnak.
Összességében: Egy remekül kitalált alapötlete van a történetnek.
5/5
Prológus: 
A hosszával kezdenék. Ötszáz valahány szóról van szó, amit én egy kicsit kevesellek prológusnak. Én az ideális prológushosszúságot nyolcszáz szótól mondom. A tiéd ennél egy picit kevesebb.
Hát a tartalmát nézve van benne pár hiba. Az első, ami feltűnt, mikor azt írtad, hogy a felügyelő tanár elhagyta a termet a lány pedig kísérletezett tovább. Lehet, hogy az én tanárom volt a hülye, de ő az első órán azzal kezdte, hogy tanári engedély és felügyelet nélkül tilos a kísérletezés. Ez után jött az, hogy összeöntött két dolgot, amitől hirtelen piros gőz keletkezett és egy óra jelent meg. Na, szerintem olyan komoly anyagokkal nem kísérletezünk kémia órán, hogy ez megtörténhessen, mert a tudósok már rájöttek volna, ha az ilyen lehetséges. Oké, elismerem ez egy fantázia történet lesz, de szerintem más alapra kellett volna fektetned ezt az egészet nem pedig erre.
Aztán következett egy párbeszédes rész, amit lejjebb elemezni fogok, a fogalmazással együtt. Aztán otthon elalszik és puff átkerül egy másik világba és ott totál megbízik, az emberekben elárulja, a nevét etc. Idegeneknek nem hiszem, hogy ezt te szétkürtölnéd, de én biztos, hogy nem. Aztán rájön, hogy mennyire nem kedvesek és mi jut eszébe? Ne pánikoljon, gondolkodjon reálisan, ez itt nagyon jó ötlet volt belevinni. Aztán ki akar jutni az ajtón és eszébe jut, hogy ha ajtó lenne, mit csinálna. Szerintem az emberek ezt élettelen dolgoknál nem használják, szóval ezt itt szerintem szedd ki.
Ne haragudj, de ezt most muszáj volt itt levezetnem és így könnyebben át tudtam látni a dolgokat és remélem te is, hogy mit miért írtam. Igazából itt már nagyon sokat elárultál. A prológusnak az a fogalma, hogy egy múltban történt eseményt dolgoz fel, ami kihatással van a főszereplő jelenére.
Összességében: A hossza majdnem jó, de egy kicsit még is rövid. Az alapötlet, mint már feljebb említettem nem rossz, viszont a kivitelezése nem jó. Szerintem a kezdést gondold át még egy kicsit. Persze ha te így gondoltad ki rendben, de hiába fantázia sztori a kezdése még is túlságosan szürreális.
5/0 
Első fejezet:
Most is kezdeném, a hosszával. Nagyon rövid. Az én kritériumomnak akkor felel meg egy fejezet, ha szavakat nézve eléri a kétezer szót, oldalakban nézve pedig a négy oldalt. Persze ez nincs kőbe vésve, de ez azt hiszem egy alap követelmény, ami neked nincs meg. 
 Hát, nem is tudom, mit mondjak erről. Ami talán a legelőször eszembe jutott az, hogy sok benne a párbeszéd és kevés benne a leírás. Leírások nélkül pedig nem lehet elképzelni a helyszínt, a szereplőket és az érzések sem jönnek át, amit a főszereplőnk érez. Ha pedig ezek nem jönnek át, akkor a fejezet erőltetetté válik és unalmassá. Szégyellem bevallani, de olvasás közben nem a körmöm rágtam, hogy mi is lesz, hanem azon gondolkodtam, hogy vajon melyik Halálos iramban részt kellene megnézni. Na, ezt pont azért volt, amit az előbb leírtam. 
Ami még elég feltűnő volt, hogy a szereplő állandóan kiabált ebben a részben. Meg lehet normális hangnemben is beszélni a dolgokat, nem kell feltétlenül üvölteni hozzá a karaktereknek. Talán még azt kellene megemlítenem, hogy a karakter túl könnyen fogadta a dolgokat és látszik az egészen, hogy sietetni akarod a cselekményt. Ha saját magamból indulok ki, akkor speciel én hozzá se szólok az idegenhez, vagy elküldöm melegebb éghajlatra, miközben a barátnőmmel együtt izgulok, hogy mi is lesz. Aztán a telefonbeszélgetésnél először leordította a szüleit, hogy miért küldték ide, de aztán nem is haragudott már rájuk. Hát, erre nem is tudom, mit mondhatnék. Azt írtad, hogy ravaszul vigyorgott az apja. Hogy láthatna, hogy vigyorog, miközben telefonon keresztül csak a hangját hallja? 
Szeretném legvégül megjegyezni, ami minden fejezetre igaz, hogy tedd sorkizártra őket, mert így, ahogy most van nagyon zavaró olvasni. 
Összességében: Rövid lett, tele párbeszéddel leírás nélkül. A karakter viselkedésén pedig látszik, hogy mindennel egyetért, csak a cselekményt tudd tovább vinni. 
5/0 
Utolsó fent lévő rész, alias, második fejezet: 
Szintén csak a hosszával kezdek. Ez már hosszabb, mint az első fejezet, de még mindig eltér attól, amire én azt mondom jó. Nem írom le még egyszer azokat a kritériumokat, feljebb megtalálod őket, lényeg, hogy rövid. Na, és ezen hogy tudsz változtatni? Kérlek, szépen a fejezetekbe teszel leírást és nem csak párbeszédből áll az egész.
Oké, szívatsz? Elismerem, a tartalma kezd olyan irányba haladni, hogy tényleg azt mondom rá, hogy kezdesz fejlődni. Na, de azt kell leszűrnöm, hogy a szereplő súlyos döntésképtelenségben szenved. Egyszer utálja, hogy a múltban van, máskor pedig imádja. Döntsd el melyik, mert a kettő egyszerre nem megy és mind a két irányba el lehet vinni a történetet, hiszen ha utálja, akkor mások a döntései, ha imádja, akkor is mások. Egyébként nem rossz ötlet, hogy az iskolában kell elcsábítani, de egy tizennégy éves lányra nem bíznék egy ilyen feladatot. Szerintem sokkal idősebb karaktereket kellene használnod.
Összességében: Ez a fejezet is rövid, de látszik rajta, hogy fejlődőképes vagy.
5/1 
Szereplők:
Itt csak az egyik főszereplőről tudok beszélni, mivel Viktorról eddig csak említések voltak. 
Lőrincz Daniella: Hát igazából feljebb is sokat emlegettem őt, így itt csak nagyjából megpróbálom összefoglalni, hogy mit gondolok róla. Miközben olvastam nem érzékeltem, hogy lenne személyisége. Konkrétan nem is ismerjük, csak tudjuk a körülötte élők nevét, de a karakter számunkra idegen, hiába van E/1-ben írva. Ha ki tudna lépni a történetből, akkor nem tudna élni, mert nincs saját személyisége. Mindent azért tesz, hogy előrébb haladjon a történet. Hol kiabál, hol csendben van, mert azt kell tennie. Engedd őt élni, ne fojtsd meg azzal, hogy te mit akarsz kihozni ebből. Legyenek neki saját döntései, te csak a szószólója légy. 
Összességében: Nincs személyisége Ellának, de ezen még könnyen tudsz változtatni, hiszen egy prológus és három rész van fent. 
5/0 
Helyesírás/Fogalmazás: 
Kezdeném a helyesírással. Több hibát is észrevettem, ami elkerülhető, ha átolvasod a fejezetet, mielőtt közzéteszed.
Az egyik hibád, hogy vannak elírásaid. Például:
puffogtam – pufogtam
nyírkos – nyirkos
visszetekeredik – visszatekeredik
És ehhez hasonló apróbb hibák. Aztán vesszőhibák is vannak benne. Pozitívum viszont, hogy a páros szerveket egyes számban írod.
Ha bemásolod a fejezeteket a Wordbe, az segíteni fog neked, de azt is tudom javasolni, hogy keress egy bétát, hiszen ő nem csak a helyesírást javítja ki, hanem véleményt is mond a fejezetről, ami azt gondolom, hogy mindenképpen jó.
Át szeretnék térni a fogalmazásra. Ezt is emlegettem már feljebb többször is. Az egyik legnagyobb hibád, hogy nem használsz leírásokat. Ezekkel izgalmasabbak lesznek a fejezetek, az olvasó jobban bele tudja élni magát a részbe. Amikről könnyen lehet írni leírásokat: érzelem, hely, táj, szereplő. Aztán az is hiba, hogy tőmondatokban írsz. Ettől unalmassá és szárazzá válik a szöveg. Az olvasó bezárja a blogodat és keres egy másikat. Ezt hogy tudod elkerülni? Használsz kötőszavakat egy mondatban.
Nézzük végül a párbeszédeket. Nekem olyan erőltetettek, nem ösztönösen jönnek a szereplőktől. Itt is csak azt tudom mondani, hogy engedd élni őket, hogy elmondják a saját gondolataikat. Hidd el sokkal másabbak lesznek a párbeszédek.
Összességében: A helyesírásodon és a fogalmazásodon is van mit csiszolni.
5/1 

Pontszámod: 55/20,5

További jó blogolást!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése